Chrysler in zijn bloed en God in zijn hart

All Cars Service, ook bekend onder de naam Chrysler Service Buitenpost, heeft haar klantenkring bepaald niet alleen in Friesland. Overal vanuit het land weten mensen hun weg te vinden naar het autobedrijf van Ewitt Kerkman.

De eerste jaren


Foto 1

De vierenvijftig jaar oude ondernemer heeft, met zijn jarenlange ervaring in de autobranche, zijn sporen dan ook meer dan verdiend. Als achtjarig jongetje begon hij al als ‘krullenjongen’ bij Renault dealer Jongsma in Zandvoort en mocht hij op zaterdag de boel aanvegen en opruimen. Vanaf zijn twaalfde mocht hij de showroom bijhouden, zoals hij zelf zegt: “Dat vond ik prachtig!” Toen hij vijftien was, begon hij met een monteursopleiding. Hij ging één dag in de week naar school en werkte verder full time bij Jongsma. Hoewel Ewitt heel goed kon opschieten met Jongsma, vertrok hij daar op zijn negentiende.
Hij leerde snel en was inmiddels goed bekend binnen de autobranche, waardoor hij direct weer een baan vond bij Opel dealer MAB in Haarlem. Omdat Ewitt goed en snel werk leverde, kreeg hij waardering en steeds meer mooie klussen, zoals hij het zelf zegt. Wat hij toen al heel belangrijk vond, en nog steeds vindt, is dat je als team goed moet functioneren. “De één werkt sneller en beter dan de ander, maar je moet elkaar bijspringen.”, aldus Ewitt: “Ik vind het sociale aspect onder collega’s en de daarbij horende teamspirit heel belangrijk.”

Jur Walkotte


Foto 2


Op een gegeven moment kwam er een nieuwe verkoopleider: Jur Walkotte. Deze man, die later Ewitts werkgever werd, heeft een belangrijke rol gespeeld in zijn verder carrière in de autobranche. Zowel qua commercieel inzicht, als qua werkmentaliteit bleken de beide mannen op elkaars lijn te zitten, waardoor er een mooie samenwerking ontstond.

Toen Ewitt twintig jaar oud was, vertrok Walkotte naar Auto Centrum Baron / Chrysler Haarlem en vroeg hij hem om mee te gaan. Daar hoefde Ewitt niet lang over na te denken. Het bedrijf was gevestigd in een oude duikbotenhal aan de Paul Krugerkade 10 aan het Spaarne waar in de Tweede Wereld Oorlog duikboten werden gefabriceerd. “Het was een gigantisch hoge hal met grote stalen pilaren. We hebben er een aantal binnenwanden in gemaakt die we mooi beschilderd hebben en zo creëerden we een showroom, een werkplaats en wat kantoorruimtes en zijn we begonnen met de verkoop van Chryslers, Jeeps en Dodges”, aldus Ewitt.

“We hadden één motto: het werk moest klaar”


Foto 3


Vanaf dat moment heeft hij altijd gewerkt met het merk Chrysler, met daarnaast de merken Jeep, Ford, Chevrolet, GMC en Dodge.

Ewitt: “Ik weet nog dat de eerste auto’s in 1987 bij Chrysler Haarlem binnenkwamen: de Voyagers en de sedans; ze werden als warme broodjes verkocht. Vooral de Voyagers waren niet aan te slepen!” Na vijf jaar werd de ruimte te klein en verhuisde het bedrijf naar een groot pand in Heemstede. In 1995 vertrok Walkotte naar een Chrysler dealer in Amsterdam waar het een en ander gereorganiseerd moest worden. Ook hier volgde Ewitt hem weer. Hij kwam daar in een bedrijf terecht met een, naar zijn eigen zeggen, hartstikke leuk team. Ewitt: “Het was een fantastisch bedrijf! Met diverse van die jongens heb ik nog steeds contact. Er werd gemiddeld van ’s morgens half zeven tot ’s avonds elf uur gewerkt. Als je een bedrijf succesvol wilt maken, moet je met z’n allen een bepaalde inzet hebben. Je hebt voorspoed, maar je hebt ook tegenslag in een bedrijf. Maar als je niet loopt te zeuren wie wat moet doen, en gewoon met z’n allen ervoor gaat, ontstaat er vanzelf een hele mooie teamspirit. Het maakt niet uit wie de vuilnisbakken leegt en wie de afwas doet. We hadden een hele platte organisatie. In de ploeg zaten mensen van allerlei nationaliteiten. We gingen met elkaar ‘door dik en dun’. De verkoper was net zo belangrijk als de man in de werkplaats of de man in het magazijn. We hadden één motto: het werk moest klaar.”

Op een gegeven moment werkten er dertien monteurs en werd er aan Ewitt gevraagd of hij daar leiding aan wilde geven. Dat heeft hij op zich genomen en hij bedacht een systeem wat hij tot nu toe nog steeds toepast: “Niets gaat weg totdat ik de laatste hand aan de auto heb gehad, ermee gereden heb en de auto door de wasstraat heb gehad. De finishing touch gaat om die laatste dingen: de spiegels staan goed, de asbak is leeg, de olie is op peil, enzovoort. Dat heb ik er altijd ingehouden.”

De stap naar All Cars Service


Foto 4


In 2001 verhuisde Ewitt naar Friesland en kreeg hij, omdat hij inmiddels ‘niveau goud’ had, direct een baan aangeboden bij de firma Riedstra, c.q. Chrysler Leeuwarden, waar hij drie jaar gewerkt heeft. Vervolgens ging hij naar USA Cars, ofwel Piet Damstra, in Franeker. “Daar heb ik fantastische mensen leren kennen in heel leuk bedrijf wat echt op pick-ups, oude Fords en Chevy’s gericht was.”, aldus Ewitt: “Daardoor heb ik mijn diploma in LPG-techniek kunnen halen.”

In 2005 werd Ewitt, die inmiddels een naam opgebouwd had, gebeld door een Chrysler dealer in Heerenveen met de vraag of hij bij hen wilde werken. Na een half jaar nam Mercedes dealer Wensink het bedrijf over, omdat Daimler en Chrysler inmiddels gefuseerd waren. Maar omdat de combinatie tussen beide merken niet vlekkeloos verliep, trok Ewitt zijn conclusies en vertrok. Hij kwam toen in contact met Gerke van Kazemier Auto’s in Buitenpost en begon voor zichzelf.

Ewitt: “Hij heeft mij een ruimte aangeboden en een brug ter beschikking gesteld. En toen begon het te lopen! Mensen die mij kenden, kregen er lucht van dat ik hier zit, en kwamen naar me toe. Uiteindelijk stond het hier vol met Chryslers en lukte het me eenvoudigweg niet meer om alles in mijn eentje te bolwerken.” De uit Ierland afkomstige Kevin, die al jaren als monteur met Chryslers werkte, kwam bij Ewitt in dienst. Daarna kwam David erbij. Beide mannen weten heel veel van elektronica, techniek en zijn goed in dieseltechniek en het oplossen van storingen. Ewitt zelf doet al het overkoepelende werk en draagt uiteraard de eindverantwoordelijkheid. Daarnaast heeft ook hij weer zijn eigen ‘krullenjongen’: De zeventienjarige Rick uit Buitenpost die met veel plezier op zaterdag hand- en spandiensten verricht, waaronder ook de boel aanvegen en opruimen. En de gepensioneerde Jan die in zijn vrije tijd de kantine en al het sanitair bijhoudt en het vooral gezellig vindt om bij het bedrijf betrokken te zijn.

In 2008 kwam er tegenover Kazemier Auto’s een pand vrij waarin Gerke voor een deel ‘in de campers ging’ en Ewitt de ruimte kreeg om zijn bedrijf uit te breiden. Vanuit de vriendschappelijke verhouding ondersteunen en helpen beide ondernemers elkaar waar nodig. De samenwerking werkt duidelijk versterkend naar de klant. Ewitt noemt het mooi ‘een mobiliteitscentrum’.

Mopar


Foto 5


All Cars Service beschikt qua gereedschappen over alle ‘special tools’ op Chrysler-gebied en zo kan het bedrijf, in combinatie met de vakkennis van de drie mannen, elke klus aan. Mede doordat er geen Chrysler dealers meer in Nederland zijn, heeft dit ertoe geleid dat het bedrijf landelijk het enige gespecialiseerde autobedrijf is waar nog Chryslers gerepareerd worden.

Hij heeft een uitleesmogelijkheid via Mopar, de onderdelen- en servicetak van alle Amerikaanse automerken die vallen onder de vlag van Chrysler, Jeep en Dodge. Ewitt: “Daardoor kan en mag ik auto’s uitlezen, updaten en flashen.” Dat laatste betekent dat hij de software van de auto kan vernieuwen. Doordat hij de auto’s kan uitlezen, gebeurt het bijvoorbeeld dat het brandstofslangetje vervangen wordt in plaats van dat er een complete brandstofpomp of allerlei sensoren vervangen worden.

Omdat Ewitt ook specialist is in LPG inbouw gebeurt het dat het bedrijf ruim zestig jaar oude Amerikaanse auto’s in onderhoud krijgt. Het klinkt ongelofelijk, maar hij weet altijd aan de nieuwe onderdelen ervoor te komen.

De klantenkring van All Cars Service is heel divers. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld de wagens van Limousine Service Groningen in onderhoud: twee Lincoln limousines, een Hummer limousine en (uiteraard!) een Chrysler 300C limousine.

Aan de overkant van het bedrijf is een vestiging van Veenstra Busreizen waar Ewitt, speciaal voor deze limousines, gebruik mag maken van de smeerkuil. Met de eigenaar van dit bedrijf heeft hij ook een bevriende relatie en wordt er over en weer ook hulp aangeboden. Dat sociale aspect vindt Ewitt heel belangrijk en dat probeert hij ook door te voeren naar zijn klanten.

De mensen gaan altijd weer blij weg


Foto 6


“Eerlijkheid is heel belangrijk”, aldus Ewitt: “Ik merk dat heel veel mensen daarin beschadigd zijn, doordat ze besodemieterd zijn met reparaties aan hun auto. Ik werk heel simpel: als de mensen hier binnenkomen, schrijven we eerst alles op. Dan ontvang ik de sleutel en vanaf dat moment zorg ik voor hun auto. Ik rijd er ook zelf mee, zodat ik zeker weet dat alles goed is. De mensen komen soms écht van ver. Het gebeurt dat ik naar Rotterdam of Brabant rijd om een auto terug te brengen. De klant heeft dan een leenauto meegekregen waarmee ik weer terugrijd naar Friesland.”

Ewitt is transparant naar zijn klanten. Zo werkt hij met een app. Alles wat hij denkt te moeten repareren, fotografeert hij en laat hij via die app aan de klant zien. Hij geeft daarbij een prijsopgave van de kosten en dan mag de klant beslissen of alles gerepareerd wordt, of dat er een gedeeltelijke noodzakelijke reparatie uitgevoerd wordt, of… dat er helemaal niets aan gedaan wordt. Ewitt: “Alles wordt vastgelegd en uitgelegd aan de klant, waardoor de mensen hier nooit een discussie hebben over de rekening en altijd weer blij weggaan.”
Aandacht voor de klant staat bij Ewitt hoog in het vaandel: “Ik zie bij grote dealers vaak dat scoren en geld verdienen op de eerste plaats staat, maar ik vind dat de mensen achter de opdracht óók belangrijk zijn. Ik hoor dingen over hun dochter die ziek is, hun vrouw die overspannen is, of dat ze zelf in de put zitten. We praten hier vaak over van alles en nog wat, ik zeg wat ik ervan vind en daarna komt de auto aan de beurt.”

“Ik weet dat God altijd bij me is”


Foto 7


Vanuit zijn eerlijke karakter en het feit dat hij het sociale aspect in zijn werk heel belangrijk vindt, is de sprong naar het geloof snel gemaakt. Ewitt is opgegroeid in Zandvoort en Hervormd opgevoed. Omdat zijn ouders zeer betrokken waren bij de kerk in de vorm van ouderling en andere functies, kreeg Ewitt het geloof met de paplepel ingegeven. Hij herinnert zich nog goed de zondagsschool waar hij, naar eigen zeggen, ‘het mooie verhaal’ diverse keren mocht horen met daarbij altijd weer afbeeldingen van Bijbelse voorstellingen die een indruk op hem maakten. Via de zondagsschool kwam hij in aanraking met een gospelgroep waar hij vanaf zijn twaalfde bij kwam als inval drummer. Toen hij vijftien was, werd hij als drummer gevraagd door het Radio Jeugdkoor Kerk Zonder Grenzen in Bloemendaal. Gospelmuziek heeft hem altijd geraakt. Ewitt: “Het geloof zit in mijn hart. En ik kwam daar vroeger qua mijn standpunten niet altijd makkelijk voor uit, maar via de muziek kon ik me wel uiten.” Hij heeft nooit noten leren lezen, maar speelt vanuit zijn gevoel. Het resultaat was dat er nog twee koren bij kwamen waar hij ook de drummer van werd.

Ewitt omschrijft zijn geloof als een rode draad in zijn leven en de leidraad voor zijn sociale vaardigheden en fatsoensnormen. Op volwassen leeftijd kwam hij in aanraking met evangelische kringen en zijn geloofsbeleving verschoof van religie naar een relatie met God. Hij zegt te geloven als een kind. Ewitt: “Ik weet dat God altijd bij me is. Met mijn bedrijfsvoering heb ik heel veel worstelingen en te maken met diverse obstakels, maar samen met Hem weet ik het altijd weer te overwinnen en komt het vaak op het laatste moment weer goed.” In stres momenten ervaart hij ook regelmatig een bovennatuurlijke rust en vrede. Hij bidt dan om hulp en wijsheid. Als hij daarna dan een bepaalde ingeving krijgt, ziet hij dat als een antwoord van God.

Ewitt schroomt niet om met zijn klanten gesprekken aan te gaan over het geloof. Hij zal het nooit opdringen, maar verzwijgt het ook niet en op een relaxte manier heeft hij er op die manier al heel wat gesprekken over gevoerd. Het valt hem daarbij op dat diverse ongelovige mensen best wel in de gaten hebben hoe het zit qua God en de bijbel. Hij vindt het belangrijk om te laten weten waar hij voor staat en als er iemand vloekend en tierend binnenkomt, wordt deze persoon vriendelijk doch dringend door hem verzocht om buiten af te koelen en laat hij weten dat hij op de werkvloer geen gevloek accepteert. Ewitt: “Dan komt er vaak een heel verhaal over stress et cetera achterweg en dan stel ik meestal voor om eerst een bak koffie te drinken en vraag ik ze wat er aan de hand is. En dan ontstaat er over het algemeen weer een mooi gesprek over het geloof.”

Na bijna anderhalf uur interview is hij eigenlijk nog niet uitgepraat over zijn vak en zijn geloof, want het merk Chrysler zit in zijn bloed en God zit duidelijk in zijn hart!

www.allcarsservice.nl

Tekst: Leo Singor




Christelijk Ondernemers Netwerk

Jan Piet
Directeur en oprichter

Gangboord 96
3823 TJ Amersfoort

033 - 20 89 006
info@co-netwerk. nl

Snel naar

Vragen?

Gangboord 96
3823 TJ Amersfoort
Tel 033-2089006

info@co-netwerk. nl
© 2019 Christelijk Ondernemers Netwerk  - Disclaimer - Website realisatie door Vanderperk Groep